Analiza vesti: „Pentagon zapretio Amerikancima: Ako ne date pare Ukrajini slaćemo vašu decu u rat“

Decembar 2023.

U okviru programa Regionalna inicijativa za borbu protiv dezinformacija „Centar za borbu protiv dezinformacija Zapadnog Balkana: Razotkrivanje zlonamernih uticaja kroz proveru činjenica i analitičko novinarstvo“, predstavljamo vam novu analizu lažnih vesti i dezinformacionih narativa.

Pentagon zapretio Amerikancima: Ako ne date pare Ukrajini slaćemo vašu decu u rat

https://nultatacka.rs/pentagon-zapretio-amerikancima-ako-ne-date-pare-ukrajini-slacemo-vasu-decu-u-rat/

U okviru ovonedeljnog izdanja, predstavljamo vam vest baziranu na izjavi američkog voditelja, Takera Karlsona, koju su preneli brojni pro-ruski portali izazivajući opštu konfuziju među čitaocima. Glavni naslov orijentisan je oko rečenice “poslaćemo vaše sinove, protiv Rusije”, kako i zvanično prenosi Sputnik, dok su u sličnom obliku preneli i drugi portali.

Naime, članak Sputnika direktno prenosi izjavu novinara, Takera Karlsona, koji je navodno citirao američkog Sekretara odbrane, Lojda Ostina, da će poslati “sinove, rođake i ujake” vrhovnih americkih političara, da ratuju u Ukrajinu ukoliko se ne odobri pomoć namenjena Ukrajini. Kao po običaju, osim što se ne navodi nikakav izvor, niti dokaz da je to izrečeno, Sputnik Sekretara odbrane takođe naziva Šefom Pentagona, što je netačno. Skoro svaki deo rečenice predstavlja dezinformacije, od toga da nisu pruženi relevantni dokazi, niti izvori, do toga da nisu čak ni pokušali da provere da li je vest pouzdana. To dovoljno govori o ležernosti pro-ruskih portala pri kreiranju dezinformacionog prostora, i stvaranja konfuzije.

Sada kada smo utvrdili ko bi mogao da bude glavni protagonista ove dezinformacije, dolazimo do sledećeg koraka, a to je raščlanjivanje mogućnosti ovog manevra, o kom se govori. Dakle, na šta je tačno mislio Taker Karlson, a usput i prenosioci ovih vesti, kada su preneli vest da će sinovi, rođaci i ujaci ratovati u Ukrajini? Možemo pretpostaviti da se radi o pokušavaju plasiranja informacija, da ukoliko se ne pruži pomoć Ukrajini, Amerika ulazi u rat sa Rusijom? Opet, slabo izvodljiv zaključak, s obzirom da pored Sjedinjenih Država, cela Evropa takođe pruža pomoć Ukrajini. Da li bi to značilo da će svako ko pruža pomoć Ukrajini, pre ili kasnije stupiti u rat sa Rusijom? I, tako nailazimo na bezbroj nelogičnosti koje su međusobno povezane jer sama vest nema apsolutno nikakvog smisla. Jedini uspeh ove dezinformacije, čemu primarno i služi, jeste da skrene pažnju sa invazije Rusije na suverenu državu, tako što će se govoriti o potencijalnim napadima drugih država na Rusiju, kreirajući žrtvu od inicijalnog agresora.

Uz to, Sputnik prenosi i pitanje koje je Ilon Mask postavio Takeru, a u kom pita „da li je to zaista istina?” Karlson dalje uzvraća da je „sve potvrđeno“. Opet, u ovoj potvrdi ne postoji nijedan izvor, niti dokaz osim Karlsonovog tvita.

Srbin.info i Nulta Tačka su dodatno začinili ovu priču intervjuom republikanca, Tomasa Masija koji je gostovao kod Karlsona, gde se opet citira Karlson koji postavlja pitanje, „Kako bi Vašington mogao da pošalje još desetine milijardi ljigavim oligarsima u Ukrajini sada kada je čitav poduhvat otkriven kao besplodna, korumpirana i neverovatno destruktivna katastrofa?“

Tomas Masi je poznat po protivljenju pružanja pomoći Ukrajini, te je odličan sagovornik Karlsona. Međutim, čak iako je Karlson postavio pitanje, i nije izneo direktnu dezinformaciju, opet možemo i samo pitanje definisati kao dezinformaciju. I na njegovo pitanje, moramo takođe odgovoriti pitanjima poput: Zašto je pružanje pomoći suverenoj državi protiv okupatora besplodna radnja? (kako on navodi) Kada se kaže da je akcija korumpirana, opet moramo izneti izvore ili dokaze za to, kojih opet nema? Kada se indirektno iznese tvrdnja da je novac podeljen ukrajinskim oligarsima, mora se reći kojim to oligarsima? Koliko je novca podeljeno istim, ukoliko polazimo od pretpostavke da jeste?

Niz ovakvih pitanja se može posložiti, kao i u prvom delu teksta gde smo konkretno ukazali na redosled dezinformacija koje kreiraju pro-ruski portal.

Autor: Đorđe Terek