Analiza narativa „Krah, katastrofa i poraz: Ukrajinska kontraofanziva u anti-zapadnim medijima“

Jul 2023.

U okviru programa Regionalna inicijativa za borbu protiv dezinformacija „Centar za borbu protiv dezinformacija Zapadnog Balkana: Razotkrivanje zlonamernih uticaja kroz proveru činjenica i analitičko novinarstvo“, predstavljamo vam novu mesečnu analizu lažnih vesti i dezinformacionih narativa.

Krah, katastrofa i poraz: Ukrajinska kontraofanziva u anti-zapadnim medijima

Početkom juna 2023. godine, ukrajinska vojska pokrenula je kontraofanzivu u jugoistočnim delovima zemlje koje su okupirale ruske snage. Do kraja jula, prema široko raširenim ocenama analitičara iz Evrope i Sjedinjenih Američkih Država, ova vojna operacija napredovala je sporo, a Ukrajina je povratila kontrolu nad malim delom teritorije. Vojni stručnjaci, međutim, upozorili su da je očekivanje brzog prodora od početka bilo nerealistično i da će konačne ocene o rezultatima kontraofanzive morati da sačekaju naredne nedelje, pa i mesece. Anti-zapadni mediji u Srbiji, sa druge strane, nisu oklevali u proglašavanju operacije katastrofom za Ukrajinu gotovo od samog početka.

U tekstu objavljenom 15. jula, Njujork tajms je preneo da su u prve dve nedelje ukrajinske snage pretrpele značajne gubitke, što ih je nateralo da uspore napredovanje. U pesimističnom tonu, ovaj članak naveo je da je ukrajinska vojska do sada zauzela tek 5 od 60 milja koje ih dele do Crnog mora. Početkom avgusta, i britanski Gardijan je istakao kako se ruska odbrana okupiranih područja pokazala žilavijom od očekivanja.

S druge strane, tekst koji su u časopisu Tajm 3. avgusta napisali istraživači američkih tink-tenkova American Enterprise Institute i Instituta za proučavanje rata naglasio je da je potrebno imati realistična očekivanja i da Ukrajina, u okviru ove kontraofanzive, još uvek može da napravi pukotine u ruskoj vojsci, koja se suočava sa strukturnim problemima. Analiza Evropskog saveta za spoljne poslove, takođe, predočila je da Ukrajina napreduje, mada sporo, i da je već zauzela veći deo teritorije nego Rusija u svojoj ofanzivi prošle zime. Oba teksta predočila su da je još rano izvlačiti zaključke o uspehu ili neuspehu kontraofanzive.

Zapadna javnost, prema tome, podeljena je na „pesimiste“ i „realiste“ kada je reč o ukrajinskoj kontraofanzivi. Anti-zapadni mediji u Srbiji, i oni provladini i oni finansirani od strane Rusije, međutim, od početka su bili izrazito optimistični – iz ruske tačke gledišta. Pri tome su korišćena već viđena sredstva stvaranja narativa: dramatični naslovi čiji se zaključci ne mogu izvući iz ostatka teksta, kao i izvori, uključujući i komentatore, upitnog kredibiliteta.

„Krah“ i „propast“ kontraofanzive već od samog početka

Još od samog početka ukrajinske kontraofanzive, u junu, deo medija u Srbiji pisao je da je ona nepovratno propala. Tako je srpsko izdanje Sputnjika već 8. juna, četiri dana nakon početka ove vojne operacije, objavilo naslov „Ukrajinska ofanziva ili katastrofa: Kako je tradicionalna taktika vojske SAD udarila u ruski zid“, pozivajući se na brojke o ukrajinskim gubicima koje je izneo ruski ministar odbrane Sergej Šojgu. Isti ovaj medij je tokom juna napisao da je „propast kontraofanzive sigurna“, prema oceni general-majora u penziji Božidara Force.

Narativu da je kontraofanziva Ukrajine propala stvar pridružio se i portal Webtribune, koji je objavio naslove poput „Otkriveno kako je Rusija sprečila kontraofanzivu snaga Ukrajine“ i „Za propast ukrajinske kontraofanzive krivo rusko super-oružje“ (jurišni helikopter Ka-52M). Ovaj medij takođe je, početkom jula, objavio ocenu pukovnika Daglasa Mekgregora sa Jutjub kanala Judging Freedom da će „kontraofanziva Ukrajine dovesti do poraza preostalih jedinica Oružanih snaga Ukrajine i naknadnih novih teritorijalnih gubitaka“.

Zajedno sa narativom o sigurnoj propasti kontraofanzive, kao što se može videti iz ovih primera, često je navođena i snaga ruske vojske. U pripremama za odbijanje ukrajinskih napada, kako su navodili izvori, ruska vojska je postavila mine na velikom delu teritorije predviđene za napade, što je otežalo napredovanje kontraofanzive. Takođe je isticana prednost Rusije u ratnom vazduhoplovstvu.

Međutim, kao što je istakla analiza Instituta za proučavanje rata, ruska vojska se takođe suočava sa strukturnim problemima, uključujući i nedostatak ljudstva i vojne opreme, delimično zbog toga što i samo političko rukovodstvo još uvek nije proglasilo stanje rata. Zbog toga se, piše u analizi objavljenoj u časopisu Tajm, ruska vojska oslanja na niz neregularnih formacija, što ometa njenu koheziju i efektivnost. Ovakve ocene, naravno, nisu bile prisutne u anti-zapadnim medijima.

Provladini tabloidi ponovo ratoborni

Tokom jula sa sve većim intenzitetom je izveštavano o definitivnoj propasti ukrajinske kontraofanzive. U ovome su učestvovali i provladini tabloidi kao što su Informer, Republika i Alo. Početkom invazije u februaru 2022. godine, ovi mediji su se prebacili od navijanja za Rusiju na donekle distanciran stav od obe zaraćene strane i naglašavanje katastrofalnih posledica rata po svet, pre svega Evropu. U međuvremenu, međutim, otvoreno podržavanje Rusije vratilo se u njihovu uređivačku politiku.

Sajt Informera je, u poslednjoj nedelji jula, objavio niz navijačkih naslova u korist Rusije, a u kontekstu kontraofanzive. Jedan od njih bio je „Potpuno rasulo među Ukrajincima, shvatili da nemaju šanse protiv Rusije! Američki pukovnik otkriva: Kijevu ostali samo Poljaci!“ u kojem se ponovo citira Daglas Mekgregor, a koji je naveo da su, usled velikih ukrajinskih gubitaka, ukrajinskoj vojsci ostalo samo nekoliko jedinica i „Poljaci koji se bore u ukrajinskim uniformama“.

Isti ovaj medij je, potom, preneo i ocenu proruskog komentatora Skota Ritera da je kraj rata, koji će se završiti pobedom Rusije, blizu. Dana 26. jula, kada je vojska Ukrajine započela novi proboj, Informer je objavio sledeći naslov: „(VIDEO) Stravičan poraz Ukrajine, potučeni do nogu! Reke krvi teku Zaporožjem, totalni krah nove ofanzive!“ Video pomenut u naslovu objavljen je na društvenoj mreži Telegram na kojoj se vidi nekoliko zapaljenih bojnih vozila, navodno na teritoriji Zaporožja.

Nekoliko dana kasnije, Informer je preneo i da je „kontraofanziva Oružanih snaga Ukrajine je propala zbog potpune nekompetentnosti predsednika Vladimira Zelenskog“, citirajući jedan od intervjua koji je sproveo Jutjuber kritičan prema spoljnoj politici SAD Stiven Gardner. Naslov je glasio „Zelenski uništio sopstvenu ofanzivu! Amerikanci zgroženi, kako neko može biti ovoliko nesposoban?!“, iz kojeg se ne vidi da je u pitanju citat.

Provladin portal Srbija danas doprineo je ovom narativu naslovom „KIJEV PRIZNAJE PORAZ?! „Ukrajinci moraju da shvate…“ Zelenski se pravda zbog KRAHA kontraofanzive“, objavljenom 14. jula. Zaključak iz naslova, međutim, ne može da se izvuče iz samog teksta, u kojem se samo navodi da je Zelenski rekao da „ruske snage… čine sve da zaustave naše vojnike“. Ovaj portal, doduše, objavio je i nekoliko tekstova o kontraofanzivi koji nisu bili napisani u navijačkom tonu u korist Rusije.

Republika, portal Srpskog telegrafa, takođe se pridružio ovom narativu, prenoseći članak iz Njujork tajmsa pomenut ranije u ovom tekstu. Članak je prenet neutralno, ali je naslov glasio „UKRAJINSKA KONTRAOFANZIVA VEĆ PUKLA: Izgubli petinu naoružanja s kojim su krenuli u borbu, ruska minska polja RASTURAJU AMERIČKE BREDLIJE“, iako zaključak o propasti kontraofanzive nije mogao da se izvuče iz teksta.

Republika, kao i drugi mediji, poput Večernjih novosti i Sputnjika, preneli su 23. jula zaključak ruskog predsednika Vladimira Putina da je „kontraofanziva propala“, koju je ovaj izneo na sastanku sa beloruskim predsednikom Aleksandrom Lukašenkom. Kontraofanziva je, početkom avgusta, još uvek trajala.

Preterivanje u navođenju ukrajinskih gubitaka?

Srpsko izdanje portala Russia Today 27. jula prenelo je izjavu Vladimira Putina da je, u zaporoškoj oblasti, uništeno 60 odsto tehnike Oružanih snaga Ukrajine. Američki Institut za proučavanje rata istog dana ocenio je ove brojke kao preterane, i naveo da je ruski predsednik i ranije više puta iznosio brojke o uništenoj ukrajinskoj opremi za vreme kontraofanzive koje su malo verovatne.

Ovo dovodi u sumnju brojke koje su se tokom operacije provlačile kroz anti-zapadne medije, a koje su uglavnom i citirale ruske zvaničnike. Russia Today je 16. juna takođe prenela Putinove reči da je uništeno 186 ukrajinskih tenkova i 418 oklopnih vozila. Prenošen je i Sergej Šojgu, koji je početkom jula izjavio da je Ukrajina od početka kontraofanzive izgubila više od 26.000 vojnika i 3.000 vojne opreme.

Srbija danas je 23. juna navela da više ruskih izvora tvrdi da je „Kijev izgubio više od 13.000 vojnika za manje od tri nedelje“. I Webtribune je u julu preneo Putinove ocene da su ukrajinski gubici deset puta veći od ruskih.

Kao što je navedeno i u zapadnim medijima, ukrajinski gubici u toku kontraofanzive bili su značajni. To, međutim, ne garantuje da su ruske brojke tačne – a one su jedine koje su se do sada navodile u anti-zapadnim medijima na srpskom jeziku. Uz to, detaljniji podaci o gubicima Rusije nisu prenošeni sem da bi se napravilo navodno poređenje o deset puta većoj razlici.

Autor: Aleksandar Ivković